Försäljningsvillkor
Köp
Vi har valt att alltid ha bästa pris på våra varor. För att du skall känna dig trygg i ditt köp hos oss lämnar vi till och med prisgaranti. Det innebär att om du hittar samma vara till ett lägre ordinarie pris någon annanstans får du mellanskillnaden tillbaka. Prisgarantin gäller under samma förutsättningar (fraktvillkor m.m.). Prisgarantin gäller upp till en månad efter beställning och måste styrkas med annons, offert eller liknande.
Alla priser på hemsidan är inklusive moms. Homeshop reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. När du lägger en beställning skickas en preliminär orderbekräftelse till dig via e-post. Om du har frågor eller om du vill ändra något kontaktar du oss via e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra Allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.
Frakt & Leverans
Homeshop erbjuder fri frakt inom Sverige. Vid köp i webshopen kan du alltid välja att hämta dina varor i butiken. Annars skickar vi dina nya möbler med t.ex. DHL, posten eller med våra egna bilar.
Leverans av mattor & lampor
Mattor & lampor som har en bredd upp till 160 cm skickas till DHL-ombud (Så kallade Service Point) där du hämtar ut din order. Du får avisering via sms från DHL.
Mattor & lampor med en bredd längre än 160 cm skickas med hemleverans till dig som kund*. Leverans sker då till porten om du bor i lägenhet eller till din dörr om du bor i hus. Vår leverantör aviserar dig med ett förslag på leveranstid via sms eller tele.
Avhämtning
Både butiken och lagret ligger i Malmö för avhämtning.
Transportansvar
Homeshop ansvarar för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar för varan under eventuell retur.
Betalning
Betalningsalternativ
Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det sätt som passar dig bäst. I nätbutiken kan du välja mellan att betala med bank-/kreditkort, direktbetalning från ditt bankkonto, fakturabetalning eller delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden. I butiken i Malmö kan du betala kontant, med kredit-/bankkort eller delbetala med eller utan ränta. Kontakt oss på kundtjänst om du istället önskar betala i förskott via bankgiro eller har några frågor om de olika betalsätten.
Bankkort eller kreditkort
Du som har VISA eller Mastercard kan enkelt betala dina varor via hemsidan. Du behöver då fylla i kortnummer, kortets giltighetstid och CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna på kortets baksida. Pengarna dras direkt från kontot när du bekräftar ordern. Homeshop använder sig av VBV (Verified by Visa) som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering för att ingen obehörig ska komma åt dina kortuppgifter. Har du frågor kring säkerhet eller kortbetalning kontakta Homeshop kundservice på telefon 040-94 24 00 eller info@homeshops.se.
Fakturabetalning (endast inom Sverige)
I samarbete med Svea Ekonomi kan vi erbjuda betalning mot 14 dagars faktura. För denna tjänst debiterar vi en fakturaavgift på 29 kr (inkl moms). När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt person- eller organisationsnummer. Leverans sker endast till den adress som finns registrerad, såsom folkbokföringsadress och du betalar inget förrän du mottagit dina varor. Fakturan skickas från Svea Ekonomi samma dag som du mottar leveransbekräftelse från oss. Betalningsvillkor är 14 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 2 % per månad från förfallodagen. Vid påminnelse debiteras lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år. Bostadsrättsföreningar samt föreningar kan ej kan handla på faktura.
Delbetalning med 0% ränta
Svea Ekonomi AB erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning som sker efter du fyllt i personuppgifterna i kassan, teckna ett kontokreditavtal på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal.
För att beviljas kontokredit krävs att du skriver under det avtal Svea skickar till dig och återsänder detta till Svea inom 8 dagar. Om du inte gör detta har kontoavtal inte ingåtts och du ska därför betala hela beloppet på en gång enligt den faktura Svea sänder till dig under nästa månad. Svea kommer även att påföra ränta på fakturan (enligt gällande prislista) för tiden mellan leveransen och fakturans förfallodatum. Ett kontoavtal innebär att du får en kredit som du kan använda till inköp hos till Svea anknutna leverantörer. För varje tillfälle du betalar till Svea så kan du disponera motsvarande kreditutrymme som du amorterar för andra inköp under den tid som kontokreditavtalet gäller. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet.
Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.
Om du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden den lägsta månadsbetalningen att höjas. Ju kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill du ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan du kontakta Svea på telefon 08-735 29 69 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea, om du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera dig separat för de olika köpen. Självklart slipper du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad.
Om du inte särskilt meddelar Svea kommer Svea att för Din räkning att betala Ditt inköp hos Homeshop. Har du några frågor så kan du ringa 040-94 24 00 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %
För krediter som ingås på distans, till exempel via Internet eller svar på brevutskick där du personligen inte träffar kreditgivaren gäller Distansavtalslagen. Svea har därför skyldighet att lämna viss information. Sådan information finns tillgänglig i de allmänna villkoren till Kontoavtalet. De allmänna villkoren läser du genom att klicka på länken allmänna villkor.
Svea är även skyldig att lämna information enligt Personuppgiftslagen. Även sådan information finns i de allmänna villkoren.
Ångerrätt och reklamation
Ångerrätt
För privatpersoner tillämpar Homeshop Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen (distans- och hemförsäljningslagen). Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Om produkten ej är i originalskick debiteras kunden för värdeminskningen, detta gäller även för emballaget. Produkten och förpackningen ska returneras i väsentligt oförändrat skick, det vill säga oanvänd, hel och ren. Varorna får inte heller ha monterats. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, och ska returneras med sitt originalemballage. Vänligen ange ditt namn samt ordernummer alternativt en kopia av din faktura, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara.
Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.
Du har alltid rätt att avbeställa köpet om du inte har hämtat ut varan men näringsidkaren har rätt till ett skäligt skadestånd (KkL 37,41 §). Skadeståndet ska täcka de kostnader och den förlust som säljaren kan få pga. avbeställningen exempelvis fraktkostnader och lagerhållning. Säljaren har också rätt att på förhand ange en summa eller procentsats som ska ersättas vid avbeställning så länge som ersättningen är skälig i jämförelse med vilka kostnader som normalt kan uppstå.
För att ta emot en vara på öppet köp ska kvitto uppvisas samt att varan ska returneras i originalförpackning och vara i oanvänt, oskadat och rent skick. Om varan har märkningslapp, plombering eller liknande ska dessa sitta kvar. Öppet köp gäller inte brutna förpackningar, specialbeställda varor eller reavaror.
Observera att ångerrätt inte gäller för företagskunder.
Reklamation
Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta oss innan du returnerar varan till oss. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står självfallet vi för returkostnaden.
Transportskada
Du som kund ansvarar för att det finns någon som tar emot och kvitterar varorna när leveransen utförs. Kunden ansvarar för att syna emballaget, notera eventuell emballageskada, räkna antal kolli samt se till att notering görs på fraktsedel/handscanner när chauffören är på plats, transportskador skall anmälas direkt till speditören. Detta för att kunna bli ersatt för eventuell skada på din produkt.
Anmälan om transportskada ska ske inom 3 dagar till Homeshop, via mail eller telefon, då vi måste anmäla skadan till vårt fraktbolag. I anmälan till oss bifogas bilder på emballaget samt skadan på varan innan montering.
Garanti
Vi säljer alla produkter med två (2) års fabriksgaranti samt tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen (läs mer på Konsumentverkets hemsida).
Obs! Garantin omfattar inte slitage, repor, märken eller skador som orsakats av stötar eller av en olyckshändelse.
Tvist
Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar.
Personuppgifter
Vi tar ansvar för alla personuppgifter, till exempel namn, adress och e-post, som du lämnar till oss eller som vi får del av när du handlar hos oss. Alla sådana uppgifter används endast inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och ge dig god service. Det kan handla om att leverera de varor du beställt, meddela orderstatus, eller att delge dig information om nyheter, kampanjer och erbjudanden.